Pressmeddelande – Rekrytering inför sommaren

mar 5, 2024 | Alla nyheter, Rekrytering

Campingsverige fortsätter leverera både semesterupplevelser och karriärsmöjligheter, inte minst på Västkusten med destinationerna Bohuslän, Göteborg och Halland. Med fler gästnätter följer större behov av sommarpersonal och inför sommaren 2024 anställer företagen inom Camping Västkust minst 1000 medarbetare.

I Camping Västkust ingår 49 semesteranläggningar belägna i Bohuslän, Göteborg och Halland. Från Strömstad i norr till Laholm i söder och med boendealternativ som bland annat camping, stugor, glamping, vandrarhem och hotell.

Camping är den största boendeformen för Sveriges internationella sommarturister. Enligt SCR:s bransch- och marknadsrapport för 2023 ökade gästnätterna med 11% 2022 jämfört med året innan och Västra Götaland toppar listan över antalet gästnätter per län, med en ökning på nästan 23%. Hallands län får en tredjeplacering i listan av län med flest gästnätter, strax efter Kalmars län. I denna säsongsbetonade bransch växer personalstyrkan inför sommarmånaderna och det är bland annat roller som vaktmästare, kockar, receptionister, serveringspersonal, aktivitetsledare och många fler som ska tillsättas.

Majoriteten av de som anställs är ungdomar. Anledningen är bland annat att det finns många enklare arbeten på en campingplats, som inte kräver långa utbildningar utan där man får den introduktion och utbildning som krävs på plats. För flera är det ett i raden av säsongsjobb och för många andra är det karriärens första jobb.

– Ungdomarna får erfarenheter som att arbeta i team, följa instruktioner och få en inblick i vilka lagar och regler som gäller. Det är en bra introduktion till arbetslivet. Många tar några års paus mellan gymnasiet och högskolestudier och kombinerar säsongsarbete med skidåkning i fjällvärlden med härliga somrar på västkusten, säger Annika Johansson, Marknadschef för Ramsvik Stugby & Camping samt ordförande i Camping Västkust.

Karriärsmöjligheterna är många och möjligheten till fortsatt arbete efter sommarmånaderna finns hos flera av företagen. En person som började sommarjobba och som blivit kvar på helår är Mikaela Johansson från Daftö Resort i Strömstad.

– Jag började sommarjobba 2007, i butiken och sedan i receptionen. Blev tf. butiksansvarig och sedan ansvarig för matställena i nöjesparken Daftöland. Sedan 2014 har jag varit heltidsanställd och är nu inköpsansvarig samt ansvarar för butikerna. En väldigt varierande och rolig bransch att arbeta i!

På campingvastkust.se ser du vilka anläggningar som är medlemmar i Camping Västkust och vilka anläggningar som söker fler medarbetare inför sommaren samt hur man går till väga för att skicka in sin ansökan.

Presskontakt : Annika Johansson
Marknadschef för Ramsvik Stugby & Camping samt ordförande i Camping Västkust.
Mail: annika.johansson@ramsvik.nu

Länkar: SCR:s bransch- och marknadsrapport för 2023

Bildkälla: Ramsvik Stugby & Camping.